مهندسی ارزش (VE) روشی است که برای تجزیه و تحلیل عملکرد کالاها و خدمات و بهبود بخشیدن ارزش پروژه ی مدنظر است. با بهره گیری از مهندسی ارزش هزینه های یک پروژه ی عمرانی با بهترین کیفیت به حداقل خواهد رسید.

تفاوت کاهش هزینه و مهندسی ارزش

تفاوت اساسی مرسوم بین کاهش هزینه و مهندسی ارزش در این است که مهندسی ارزش شامل کاهش هزینه ها با بهبود عملکرد از طریق مصرف کمتر است از طریق کاهش هدر رفتن انرژی نیروی انسانی، مواد و ماشین آلات در مراحل اولیه مهندسی ارزش که توسط مهندسان تولید به کار گرفته و استفاده می شوند. مهندسی ارزش ابزاری قدرتمند برای حل مسئله است که می تواند ضمن حفظ و بهبود پروژه، هزینه ها را نیز کاهش دهد. میزان خوب و قابل توجه عملکرد به همراه کیفیت در دوره ای مهندسی ارزش بسیار مهم است. مهندسی ارزش می تواند تصمیم گیری ها را به بهترین نحو بهبود بخشد که منجر به بهینه سازی انرژی های استفاده شده در پروژه ی عمرانی و ساختمانی شود. به دلیل توانایی مهندسی ارزش در شناسایی فرصت های از بین بردن هزینه های غیرضروری ضمن اطمینان از کیفیت، عملکرد و سایر عوامل مهم مورد استقبال خیلی از افراد قرار گرفته است. بسیار تلاش شده تا اهمیت مهندسی ارزش در صنعت ساخت و ساز و نحوه ی استفاده از روش مهندسی ارزش در نظارت بر کارهای ساختمانی برای اجرای موفقیت آمیز پروژه های ساختمانی بیشتر برجسته و توضیح داده شود.

 

تفاوت بین تحلیل ارزش و مهندسی ارزش در چیست

افراد مختلف به روش های مختلف به این سوال پاسخ می دهند. ارزش یک محصول می تواند عملکرد آن با توجه به کاربرد و نیاز مشتری باشد. به عنوان یک بیان کلی، عملکرد، توانایی، سبک و … در مقایسه با هزینه معمولاً همان چیزی است که ما آن را ارزش می دانیم. بنابراین تجزیه و تحلیل ارزش یک رویکرد تیمی استاندارد است که هدف آن صرفا شناسایی کمترین هزینه و اطمینان از بالاترین ارزش برای انجام عملکردهای یک محصول، فرآیند یا خدمات است. تجزیه و تحلیل ارزش به معنای ارزیابی عملکردهای محصول و نسبت ارزش آن ها به هزینه شان است. همانطور که در بالا گفتیم تحلیل ارزش استفاده از چندین تکنیک برای شناسایی عملکردهای یک محصول (یا خدمات) و ارائه آنها با کمترین هزینه است. مهندسی ارزش در عوض به مراحل طراحی قدم به قدم برای کاهش هزینه ها اشاره دارد. این روش به طور کلی برای محصولات جدید مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین اصول و تکنیک های مشابه برای مراحل پیش تولید مانند توسعه مفهوم، طراحی و نمونه سازی اولیه استفاده می شود. تجزیه و تحلیل عملکرد بخشی از مهندسی ارزش است، زیرا هدف آن شناسایی عملکردهای محصول در مقایسه با هزینه و قیمت آن است. ارزیابی، طراحی و ساخت از طریق مهندسی ارزش با هدف از بین بردن عناصری که به عملکرد کمک نمی کنند، انجام می شود.
عملکرد محصول نباید فقط به عنوان کاربردهای عملی آن تصور شود همچنین می تواند شامل عوامل زیبایی شناختی نیز باشد که این نظریه بر اساس همزیستی زیبایی شناسی و عملکرد است. آنچه در مهندسی ارزش و تحلیل ارزش بیشترین اهمیت را دارد این است که عملکرد به طور واضح مشخص شده باشد به طوریکه بتوان آن را با جزئیات تجزیه و تحلیل کرد و برای سهولت در تجزیه و تحلیل به مجموعه های فرعی تقسیم بندی شود. به طور خلاصه، مهندسی ارزش و تحلیل ارزش یک روش منظم و سیستمیک برای افزایش ارزش یک کالا است که می تواند یک محصول، سیستم، فرآیند، روش، طرح، ماشین، تجهیزات، ابزار، سرویس یا روش کار باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

five × one =